Celem kursu jest uzyskanie umiejętności w zakresie:
Spis treści (PROGRAM SZKOLENIA)
I. Wstęp .......................................................................................................... 4
II. Organizacja szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. ............... 6
1. Podstawa prawna ..................................................................................... 6
2. Wymagania ogólne dla szkoleń BHP.......................................................... 6
3. Rodzaje szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy...................... 7
III. Wybrane zagadnienia psychologii i andragogiki ...................................... 10
1. Przedmiot i metody psychologii, psychologia pedagogiczna. .................. 10
2. Andragogika............................................................................................ 13
2.1 Zasady uczenia się osób dorosłych.................................................... 14
2.2 Sposób uczenia się dorosłych............................................................ 15
2.3 Typy uczenia się dorosłych................................................................ 17
IV. Elementarna wiedza o procesie nauczania/uczenia się. .......................... 18
1. Precyzowanie celów nauczania ............................................................... 18
2. Klasyfikacja zasad nauczania ................................................................... 20
2.1 Zasada poglądowości ........................................................................ 20
2.2 Zasada przystępności (stopniowania trudności)................................ 23
2.3 Zasada systematyczności. ................................................................. 25
2.4 Zasada świadomego i aktywnego uczestnictwa. ............................... 27
2.5 Zasada trwałości wiedzy.................................................................... 30
2.6 zasada łączenia teorii z praktyką....................................................... 33
2.7 Zasada indywidualizacji i zespołowości. ............................................ 34
2.8 Zasada wdrażania do samokształcenia.............................................. 34
2.9 Zasada operatywności wiedzy........................................................... 35
2.10 Jakie znaczenie mają zasady dla nauczyciela? ................................... 35
3. Metody nauczania................................................................................... 37
3.1 Odzwierciedlanie .............................................................................. 37
3.2 Parafrazowanie ................................................................................. 38
4. Metody dydaktyczne............................................................................... 39
5. Komunikacja interpersonalna ................................................................. 43
5.1 Bariery komunikacyjne ..................................................................... 44
5.2 Komunikacja werbalna ..................................................................... 45
5.3 Komunikacja niewerbalna................................................................. 46
5.4 Analiza stylów komunikacji.............................................................. 48
V. Metodyka instruktażu ogólnego i stanowiskowego.................................... 51
1. Metody dydaktyczne w szkoleniach BHP................................................. 51
2. Cel i zakres szkolenia wstępnego w zakresie BHP.................................... 57
VI. Załączniki ................................................................................................ 60
15. Załącznik