Jako Kontrolę Zarządczą możemy określić ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Jednocześnie Kontrola Zarządcza stanowi narzędzie zarządzania jednostką, rozumiane jako zbiór procedur i mechanizmów organizacyjnych służących realizacji celów i zadań każdej jednostki oraz dających kierownikowi racjonalną pewność, że zostaną one osiągnięte.
Podstawa prawna: ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów, rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, rozporządzenie Ministra Finansów z 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania. Zgodnie z podanymi przepisami prawa każdy podmiot publiczny ma obowiązek co roku przygotować Kontrolę Zarządczą wraz z planami postępowania.
Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom przygotowaliśmy dokument pn. „Kontrola Zarządcza w Jednostkach Samorządu Terytorialnego”, zawierający najważniejsze informacje z zakresu przygotowania i wykonania Kontroli Zarządczej w Jednostce Samorządu Terytorialnego. W skład dokumentu wchodzą załączniki:
- Zarządzenie w sprawie wprowadzenia Regulaminu Kontroli Zarządczej;
- Regulamin Kontroli Zarządczej;
- Kodeks Etyki Pracownika Samorządowego;
- Opis Stanowiska Pracy;
- Plan działalności;
- Sprawozdanie z wykonania planu działalności;
- Polityka Zarządzania Ryzykiem Wewnętrznym;
- Kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej;
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej;
- Karta procesu;
- Lista kontrolna ryzyk;
- Kwestionariusz identyfikacji ryzyka;
- Arkusz zgłoszenia ryzyka.